Nikogo chyba nie trzeba przekonywać do pozytywnego wpływu książek zarówno na dzieci, jak i dorosłych. Książki przekazują wiedzę, uczą o świecie, zachowaniach, emocjach, mogą uczyć empatii i wspierać w wielu problemach. Dobrze dobrana literatura może też pomóc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, a nawet wesprzeć dziecko ze specjalnymi potrzebami.
Co powinna zawierać dobra książka terapeutyczna?
ciekawa fabuła
Pewnie wielu z Was zdziwiło, że na pierwszym miejscu umieściłam właśnie fabułę, ale to jeden z istotniejszych czynników. Nawet najbardziej wartościowa książka nie spełni swojej roli, jeśli dla dziecka będzie zwyczajnie nudna. Aby książka jakkolwiek wpłynęła na czytelnika, musi go zaciekawić i wciągnąć. Tylko prawdziwe zainteresowanie pozwala nam naprawdę się uczyć. Na rynku nie brakuje niestety książek, które przekazują ważne treści, ale pisane są na siłę i przeintelektualizowane, a stworzony w nich świat jest płytki, fabuła infantylna, stworzona tylko po to, żeby doczepić do niej morał.
Wartości
Wartości, które chcesz przekazać dziecku mają kluczowe znaczenie – dlatego tak istotne jest, by zapoznać się z treścią, zanim przeczyta się lub da do przeczytania książkę dziecku. Książka terapeutyczna musi być zgodna z twoimi wartościami, bo podejście do wszystkich tematów może być inne w zależności od tego, w co wierzy autor. Nie zawsze będzie to zgodne z wartościami czytelnika, a prywatne poglądy bardzo często znajdują odzwierciedlenie w książce.
AKTUALNA WIEDZA TERAPEUTYCZNA
Książka powinna zawierać treści oparte o aktualną wiedzę i badania naukowe – autor książki nie musi być od razu specjalistą od wszystkiego, ale ważne, żeby napisana przez niego książka była „na czasie”, jeśli chodzi o aktualną wiedzę. Dotyczy to zwłaszcza książek, które podejmują trudne tematy terapeutyczne np. spektrum autyzmu, adhd, zaburzeń lękowych.
Bohaterowie
Bajka powinna mieć w sobie bohatera lub bohaterów, z którymi dzieci mogą się utożsamić – to bardzo ważne, jeśli chcemy, żeby dzieci „podłapały” pozytywne wzorce, muszą odnaleźć podobieństwa między sobą, a bohaterem książki. Musi to być też postać, którą polubią.
Język i historia dopasowana do dziecka
Język i historia muszą być dopasowane do możliwości poznawczych dziecka i jego wieku – zarówno język jak i przedstawiona historia, muszą być na tyle proste, żeby zrozumiało je dziecko, dla którego książka została przeznaczona. Zbyt zawiła historia lub trudne słownictwo nie tylko sprawiają, że dziecko może nie zrozumieć, ale i szybko się zniechęcić do dalszej lektury.
Problemy bliskie dziecku
Problemy poruszane w książce muszą być bliskie dziecku i pozwolić mu zrozumieć, że nie tylko ono mierzy się z takimi trudnościami. Ważne, żeby mały czytelnik w treści książki znalazł odpowiedzi na dręczące go problemy – wiedzę jak sobie z nimi radzić.
Morał
Morał i elementy fabuły, powinny wzbudzić w dziecku refleksję i pomóc mu zrozumieć pewne mechanizmy i zachowania, a także otworzyć się na rozmowę o swoich problemach z rodzicem.
ESTETYKA
Co jeszcze jest istotne? Poprawna, ładna polszczyzna, estetyczne ilustracje – i nie, nie musi to być od razu epopeja narodowa. Ale to, żeby książki były zwyczajnie ładne i dobrze napisane ma kluczowe znaczenie niezależnie od tego, czy wybierzemy zwykłą beletrystykę, poradnik czy książkę terapeutyczną. Estetyka ma znaczenie.
Jeśli szukasz książki terapeutycznej, która wspiera dziecko i przekazuje pozytywne treści, być może zainteresuje Cię wydana przez nas pozycja „Lee Sek na tropie”. To kryminał dla dzieci w wieku 7-10 lat osadzony w świecie zwierząt, który w ciekawy sposób uczy empatii, wrażliwości, współpracy, odwagi, a także wielu innych rzeczy. Sprawdź sam!